reklama

Môj priateľ je serotonín...

... aj takto by si mohli povedať ľudia, ktorí netrpia nadmernými pocitmi  smútku, ľahostajnosti, podráždenosti, poruchami spánku, pocitmi hladu a problémami s kontrolou váhy, u ktorých sa neobjavujú ťažkosti intelektových funkcií, ktoré hraničia až s myšlienkami spojenými so smrťou a umieraním.  Šťastní to ľudia, ktorí nepoznajú stav, označovaný ako depresia. Prečo článok o serotoníne?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (44)

Blíži sa obdobie, kedy väčšina z nás pociťuje takú tú, jesennú, melancholickú náladu pri pohľade na padajúce listy zo stromov alebo zo zamračených a daždivých dní. Najviac samovrážd pochádza vraj z obdobia po dlhých zimných mesiacoch, ale určite nám nie je cudzia ani eufória zo zimných radovánok za bielych slnečných zimných dní... Čo ma inšpirovalo?

1/Obdiv... obdiv k manželovej osemdesatročnej starej mame. Táto, útla žena, ktorá prežila koncentrák, porodila päť detí, ktoré vychovávala s milujúcim manželom, ktorá prešla obdobím zakladania družstiev na dedine, ktorá na vlastnej koži zažila chudobu, smrť manžela, ktorá zostala sama na výchovu svojich dospievajúcich detí, ktorá prežila rôzne vlády, a ich pády... Tak táto, stále čiperná osôbka s drobnými modrými, šibalskými očami, s úsmevom na tvári a veľmi milým poľským prízvukom, odložila motyku, drobnou rukou si uhladila svoje striebrom pretkané, vždy starostlivo upravené vlasy, aby mi mohla, sadajúc si pri mňa na provizórnu lavičku, odpovedať na moje otázky: „Kde sa, baby, vo vás stále berie tá sila, chuť, optimistický postoj, radosť? Čo Vás poháňa? Máte nejakú tajnú receptúru?... „Mialem to v živote ťažké," vzdychla si, „ale muševam bojovať. Bog to tak chťev. A co mnie poháňa?" rozosmiala sa, „milość (prekl. láska) k mužu, k džecom, kviatom a Bogu. To tšeba cos obrabovač (Musíš stále čosi robiť). Potem na smutek ne čas. A moj pšedpis? Nemieć v sercu gniev i zlość, a ješč s umiarem." Aké je to jednoduché, že?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

2/ Otázka : „Prečo potom, keď je to také jednoduché, je v súčasnej dobe u ľudí tak veľa depresie?" Niekde som sa totiž dočítala, že približne 15% celej populácie sveta trpí vážnejšími depresívnymi stavmi, výskyt ktorých narastá s pribúdajúcim vekom. Depresie postihujú 2-krát častejšie ženy než mužov, bez ohľadu na vek.

Určite faktorov, ktoré sa podpisujú na vznik depresie môže byť niekoľko. Či už je to genetická výbava, dlhodobý stres, akútne stresujúce udalosti (napr. úmrtie blízkeho človeka, rozvod, prepustenie z práce... a pod.), typ osobnosti, výchova v rodine, týranie... Ale depresiu môžu taktiež vyvolať aj niektoré choroby, lieky alebo drogy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tak, ako je pre matku prírodu typické striedanie dňa a noci, tak pre človeka a kvalitu jeho života je nevyhnutné fungovanie pohonných štiav, ktoré majú v kompetencii kreativitu, fantáziu, premýšľanie a pocity šťastia. Dozvedela som sa, že ide o štvoricu najdôležitejších látok z vyše päťdesiatich nervových prenášačov: acetylcholín, noradrenalín, serotonín a dopamín. Ako laika ma to veľmi zaujalo. A taktiež zistenie, že nervové bunky sú po celý život vyživované jednoduchým krvným cukrom - glukózou. Práve serotonín, ako hormón je zodpovedný za dobrú náladu, optimistické myslenie, dáva nám pocit nasýtenia. A glukóza je jediná energetická zásoba pre nervové bunky, ktorá sa do nich dostane cez prirodzené komplikované bariéry iba za pomoci jedného prepravného článku a tým je tryptofan. Čo je tryptofan? Tryptofan je aminová kyselina-esenciálna, t. j životne dôležitá, jedna z 8-10, ktoré prichádzajú do nášho organizmu potravou. (Zdroj:wikipédia).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Aha!" povedala som si. Následne sa mi opäť začali vynárať spomienky na môj týždeň u našej prababičky a rozhovor s ňou... „striedmosť v strave.." Žeby predsa jeden z množstva návodov na boj s depkou? Hovorím si, prečo nie? Prísun glukózy=prísun pohonných štiav=prevencia proti depresii. Ale nie je prísun, ako prísun. Aj tu ma naša (pra)babička preskočila. Zatiaľ, čo ona si dala na raňajky bielu kávu s tmavým chlebíkom a s domácim jahodovým džemom, ja som spratala párky s vajíčkom a čiernu kávu. Následne sme išli do záhrady. Zatiaľ, čo ja som sa cítila skôr unavená, podráždená ,ona s ľahkosťou, primeranou jej veku, zobrala motyku a pustila sa okopávať. Ja, akoby som sa sama seba, dlhým trávením obrala o energiu. Povedala som si preto, že nasledujúci deň vynechám raňajky. Svoju hladinu serotonínu som do mozgu dopravila voňajúcou šálkou čiernej kávy a k nej ako „bonus" nikotín... Oklamala som organizmus, ale dobrá nálada, energia boli tu. Otázkou však ale ostáva, dokedy trval tento klam bez glukózy? Odpoveď: do ďalšej cigarety, alebo šálky kávy... Záver pre mňa: Domnievam sa, že keby som si zvolila na raňajky (a nielen raňajky) niečo ľahšie a nesnažila sa svoje telo zaťažovať ťažko stráviteľnou potravou, či obchádzať dodávku serotonínu bez dodania glukózy mozgu, mohla som sa vtedy (na tej záhrade) cítiť ako naša babička. A do budúcna, môže byť táto skúsenosť inšpiráciou pre celý ďalší priebeh môjho života, kedy budem mať na zreteli, že ak budú mozgové bunky vyživované potrebnou energiou, môžu mi to oplatiť v podobe pozitívneho myslenia a dobrého pocitu po vykonanej práci, tak , ako u našej prababičky. A pretože naša babi, sa nikdy nevyhýbala ani fyzickému napätiu, myslím, že aj namáha pomáha taktiež pri udržaní hladiny serotonínu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Záver: Múdre knihy hovoria, že akákoľvek zmena kvality či prísunu množstva pohonných mozgových „štiav" sa môže prejaviť dezorientáciou, zábudlivosťou, agresivitou, depresiami. Stráca sa dobrá nálada, prichádza apatia, nezáujem o okolie, nechuť čokoľvek robiť.

Veľa síl, v boji s depkou! :-)

Renáta Beňačková

Renáta Beňačková

Bloger 
  • Počet článkov:  16
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Neznášam pretvárku a faloš. Rada sa smejem a šírim dobrú náladu. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu